Piper Cub (sleepvliegtuig)

De piper PA-18 Supercub “OO-VVF” is ons sleeptoestel en is al decennia in dienst van de Meeuw. Met dit toestel worden onze zweeftoestellen naar een hoogte van 500 meter gebracht. Het toestel is een Piper PA-18 en werd voor het eerst geintroduceerd in 1949 door Piper Aircraft. Er werden 9000 pipers gebouwd tot in 1994.
Onze variant de Supercub heeft 150pk en werd vanaf 1954 gebouwd. Door zijn extra vermogen en flaps heeft dit toestel maar een rolafstand van 200 voet (60meter) nodig.

Eigenschappen:

Twin Astir II (dubbelzitter)

De Twin Astir II de "D-1334" werd sinds 2008 aan de clubvloot toegevoegd. In 2015 is de club overgegaan op plastiek met de aankoop van twee andere Twin II's, namelijk de "D-3510" en de "D-6468".
Nu dienen deze zweefvliegtuigen als het primaire opleidingstoestel, maar er kunnen ook overlandvluchten mee uitgevoerd worden.

De leerling zit vooraan in het toestel, de instructeur achteraan. Op beide zitplaatsen zijn alle instrumenten en besturingsorganen aanwezig. Dat maakt het mogelijk dat de instructeur stap voor stap de leerling alleen kan laten sturen.

Als de leerling op een bepaald moment genoeg ervaring heeft opgedaan, en in staat is om het toestel alleen en op een veilig manier het toestel te besturen, dan wordt de leerling SOLO gelaten. De leerling stapt in, en de instructeur blijft op de grond, maar volgt hem uiteraard nauwgezet vanop de grond.
Voor velen is dit een onvergetelijke ervaring...

Eigenschappen

ASK-13 (dubbelzitter)



De Ask13 "OO-YMC" is ons oude lestoestel, dat nog steeds kan gebruikt worden als lestoestel of toestel om initiatievluchten uit te voeren. Deze toestellen zijn in 1966 voor het eerst ontwikkeld en tot in 1978 zijn er zo een 700 gebouwd. Het zijn uitstekende trainingsvliegtuigen door o.a. het goede uitzicht dat men heeft in de cockpit, of de zeer goede bestuurbaarheid.

Eigenschappen

K8 "OO-ZAT"

De K8 “OO-ZAT” is ons oudste clubtoestel.
Hij was in die tijd een prestatietoestel. Nu wordt hij gebruikt als trainingstoestel. De eerste uren solo worden hierop gevlogen. Ook worden er eerste prestaties mee gevlogen, zoals 1000 meter hoogtewinst en 5 uren duurvlucht.
Op het einde van het seizoen vliegt men doellandingen op dit toestel.

De K8 is ontworpen door Rudolf Kaiser in 1957. Hiervan zijn er 1100 gebouwd. De K8 moest een simpelere versie worden van de K6 die toen een prestatietoestel was. Zijn goede klimeigenschappen en bestuurbaarheid maakten hem heel populair.
Karl Striedieck uit de VS vloog er een heen -en terugvlucht mee van 767 km in 1967. Dit was toen een wereldrecord.

Eigenschappen

PW5 "OO-YZM", "OO-YZL", "D-2177"



De PW5 “OO-YZM” is een trainingtoestel en deze werd aangeschaft ter vervanging van de de Ka8. De PW5 "OO-YZL" werd aangekocht begin 2013. "D-2177" werd aangekocht in het najaar van 2013.

De PW5 “smyk” (kleine boef) werd ontworpen door de Warschause universiteit van technologie en werd gebouwd vanaf 1993. Dit toestel is het wereldklasse toestel. In een wereldklasse wedstrijd mogen piloten enkel meedoen met deze PW5. Strijden met gelijke wapens.
Op dit moment zijn er ongeveer 200 van gebouwd.

Eigenschappen

Astir CS "OO-ZZC" (enkelzitter)

De Astir “OO-ZZC” wordt gebruikt als “plastiek” trainer.

De Astir is gebouwd door Grob en had zijn eerste vlucht in 1974.
De Astir is een glasvezel toestel en heeft een groot vleugeloppervlak. Hij heeft hierdoor goede vliegeigenschappen bij trage snelheden. Er zijn er in totaal ongeveer 1000 van gebouwd in verschillende uitvoeringen.
Een Astir gevlogen door Robert Harris heeft het absolute hoogterecord gebroken in 1986. Dit was 14938 meter en werd pas in 2006 opnieuw gebroken.

Eigenschappen

DG 100 "OO-ZZD" (enkelzitter)

De DG100 “OO-ZZD” is een overlandtoestel.  Hiermee kunnen prestaties geleverd worden.
De DG100 is het eerste toestel gebouwd door Glaser-Dirks en werd ontworpen in 1974.  Hiervan zijn er ongeveer 350 gebouwd in verschillende versies.  Hij heeft een intrekbaar wiel.

Eigenschappen

LS4 "D-0526" (enkelzitter)

Het type LS4 maakte zijn eerste vlucht in 1980. Het werd daarna het vierde meest geproduceerde zweefvliegtuig (na de Grunau baby, Blanik en de K8). Er zijn er in totaal 1048 van gebouwd. 
De LS4 is een prestatietoestel. Zo won het in 1981 de eerste 2 plaatsen op het wereldkampioenschap in Paderborn (Duitsland).

Eigenschappen